Instytut Badań Zmian Społecznych Partner portalu

Co najczęściej kupują Polacy w trakcie epidemii?

27 marca Autor: ZmianySpoleczne.pl

Na ZmianySpoleczne.pl przeanalizowaliśmy na co najwięcej pieniędzy wydawaliśmy do tej pory oraz co kupują Polacy w dobie pandemii koronawirusa? “Zakupowy boom”  nastąpił przede wszystkim na mydło w płynie, spirytus i sypkie artykuły spożywcze – to właśnie te produkty w ostatnim czasie zanotowały najwyższy wzrost sprzedaży.

¼ wydatków Polaków idzie na żywność

Jak wynika z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2018 roku przeciętne miesięczne wydatki gospodarstw domowych na 1 osobę wynosiły 1187 zł. Z kolei średni miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę wynosił wówczas 1693,46 zł. W 2018 roku Polacy przede wszystkim wydawali pieniądze na żywność i napoje bezalkoholowe – wtedy było to 294,53 zł (stanowiło to 24,8% wydatków na 1 osobę). Drugimi największymi kosztami życia są wydatki na użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (217,44 zł na osobę, czyli 18,3%). Kolejne największe koszty to transport, na który przeciętnie gospodarstwa domowe na 1 osobę wydawały 124 zł, czyli 10,5%. Biorąc pod uwagę, że nasze wydatki na żywność z roku na roku rosną, w dobie kryzysu epidemicznego można spodziewać się, że będą one jeszcze większe – o czym świadczą puste półki w sklepach.

Struktura przeciętnych miesięcznych wydatków na 1 osobę w 2018 r.

Mydło w płynie, spirytus i sypka żywność najbardziej pożądane w trakcie epidemii

Już dziś widać, że Polacy masowo ruszyli do sklepów. Z danych opublikowanych przez Centrum Monitorowania Rynku, możemy wywnioskować, na co teraz jest największy popyt. Co kupują Polacy w dobie pandemii? CMR porównało wartości sprzedaży poszczególnych produktów sprzed kryzysu epidemicznego (10-23.02.2020) oraz po wybuchu epidemii (24.02-8.03.2020). Pomiędzy wskazanymi okresami odnotowano gwałtowny wzrost sprzedaży wielu produktów – zarówno środków czystości, jak i artykułów spożywczych. Przede wszystkim Polacy masowo zaczęli wykupywać mydło w płynie – liczba dokonywanych transakcji tego produktu wzrosła aż o 139% i jest to najwyższy odsetek spośród wszystkich produktów. Natomiast wartość sprzedaży mydła w płynie zanotowała wzrost o 154%. Drugim najbardziej pożądanym obecnie produktem jest spirytus, którego wzrost wartości sprzedaży był najwyższy (167%), a liczba zakupów spirytusu wzrosła o 108%. W konsekwencji braku na półkach sklepowych środków higieny osobistej, Polacy postawili na samodzielne robienie żeli antybakteryjnych i płynów do dezynfekcji, oczywiście na bazie spirytusu.

Kolejnymi najchętniej kupowanymi produktami są sypkie artykuły spożywcze. Spośród nich największy wzrost sprzedaży odnotował ryż – aż o 104%. W przypadku kaszy można mówić o równie wysokiej wartości, bowiem również przekraczającą dwukrotnie tę sprzed kryzysu wywołanego epidemią (o 103%). Natomiast o ¾ wzrosła sprzedaż mąki, o 59% sprzedaż makaronów. Wzrost zanotowano także w sprzedaży warzyw strączkowych. Na sklepowych półkach zauważono także braki papieru toaletowego – jednak w przypadku do pozostałych produktów, jego wartość sprzedaży wzrosła tylko o 32%.